lauantai 29. syyskuuta 2012

Terveisiä Sri Lankasta!

Heipä hei ja terve taas :)

Loma loppu ja arki kutsui taas kerran, tänä aamuna kello taas tylysti herätti 6.45... Saas nähdä kauan kestää ennen kuin taas tottuu tähän aamuheräämiseen,ne kun ei todellakaan oo mun juttu :(

Mutta lomatunnelmiin palatakseni,oli kyllä upealla paikalla hotelli. Vähän on ikävä laineiden liplatusta tai noh,melkoisia vaahtopäitä ne kyllä välillä oli mutta kuka tahansa meren rannalla ollut tietää kyllä mitä tällä tarkoitan. On se vain rentouttava ääni..

Matkakertomusta siis luvassa kuvakollaasien kera :)

Lentomme siis lähti torstaiaamuna Dubaista kahdeksan maissa ja neljän tunnin lennon päätteeksi laskeuduimme Colomboon. Meni kyllä oikein mukavasti tuokin lento,Emirates on vallan hyvä lentoyhtiö ja palvelu hyvää. Laukkukin löytyi suht koht nopsaan ja automaatin kautta päästiinkin etsimään kyytiä hotellille.

Ensisilmäyksellä tuli jotain thaimaalaista mieleen maisemista matkalla hotellille mutta kuitenkin erilaista. Hotellimme ei ollut kaukana lentokentästä, alle puolen tunnin matkan päässä. Olimme varanneet huoneen hotelli Jetwing Seasta,Negombosta ja oli kyllä loistava. Jo heti ensisilmäyksellä paikka näytti hyvältä, rannalle ei ollut montaa kymmentä metriä matkaa ja vielä kun saimme huoneen aivan uima-altaan ääreltä, luxusta :) Ja huone itsessäänkin oli tilava vaikka piti sisällään king size-sängyn ja pojalle tuotiin oma peti.
Tässä vähän kuvaa hotellista ja rannasta:

Lomamme ajaksi oli luvattu aika paljon sadetta mutta käytännössä muutama sadekuuro tuli. Ensimmäinen sattui tulemaan lauantaina, juuri kun meidän oli määrä lähteä veneretkelle. Heräsin aamulla puoli seitsemän siihen kun vettä tuli kuin aisaa,sitten se loppui kymmeneen mennessä ja päätimme kuitenkin lähteä veneelle. Oppaamme Sarath tuli hakemaan meitä hotellilta ja olipa vielä hommannut meille tuktuk-kyydin veneelle. Normaalisti olisimme lähteneen viiden minuutin kävelymatkan päästä mutta nyt siis lähdimme matkaan kauempaa. Luvassa olisi kolmen neljän tunnin venereissu joella ja laguunissa ja jossain viidakossa (?) ja paaaljon,paaljon eläimiä.
Tässä tunnelmia retkeltä:

Oppaamme apupoikineen oli aivan uskomaton; itseltä olisi varmaan jäänyt puolet eläimistä näkemättä jos eivät olisi melkein viereen ajaneet. Niin hyvin nuo kaikenmaailman liskot olivat maastoutuneet joen töyräälle. Tuo apinaepisodi oli kyllä aivan huippu. Laguunin jälkeen ajoimme kymmenisen minuuttia tuonne "viidakon" keskelle johon pysähdyimme syöttämään apinoita. Tai siis,apinaa ;) Tuo veneeseen asti tullut yksilö rohmusi lähes kaiken ananaksen itselleen. Hmm, tulipa taas uutta tietoa..Olen aina luullut että apinat syövät vain banaaneja mutta juu ei,nehän syövät lähes mitä vaan ja ovat myös erinomaisia uimareita :D

Sitten oli taas pari päivää huilimista luvassa. Perheen miesväki onnistui taas kerran polttamaan itsensä jo ekana lomapäivänä eikä tuo veneessä merellä ilman aurinkosuojaa nyt ainakaan auttanut asiaa. Päätimme tiistaille buukata kaupunkikierroksen tuktuktilla mutta kuinkas kävi, lähdin sinne loppujen lopuksi yksin kun pojilla oli vuorostaan pakki sekaisin. Mutta onneksi läksin, taas tuli nähtyä paljon :)

Tuktukin kyydissä tuli nähtyä hindutemppeli, luterilainen kirkko että buddhatemppeli, kaikki aivan huikeita paikkoja. Harmi ettei käytössä ollut parempaa kameraa joka olisi tallentanut kaiken sen väriloiston kirkkaammin.

Kävin myös kalatorilla jossa oli juuri kiireinen hetki menossa,kalastusalukset tulleet satamaan ja kalan käsittely täydessä vauhdissa. Toisella puolen kuivattiin kalaa; perkauksen jälkeen se laitettiin likoamaan suolaveteen vuorokaudeksi jonka jälkeen fisut levitettiin aurinkoon kuivumaan kahdeksi päiväksi. Toisella puolen oli sitten kalatori jossa myytiin tuoreet kalat. Kaikki kauppiaat eivät myyneet yksitellen vaan isomman satsin kerralla joista sitten ostajat myivät kaloja yksittäin kotitalouksille.

Viimeinen pysäkkini oli ayurveda-puutarha jossa kasvatettiin kasveja lääkkeiksi.

Kärsitpä sitten unettomuudesta,huonosta ihosta tai peräpukamista, luonnontuotteista löytyy apu joka vaivaan. Opas, dr Mike oli todella hauska mies joka selosti tarkkaan miten mitäkin kasvia käytetään ja kierroksen päätteeksi sai sitten ostella noita ihmelääkkeitä. Noh, pitihän sitä testata ja kotia matkasi vaikka millaista luonnonlääkettä joiden pitäisi poistaa pigmettiläiskä naamastani. Katsellaan onko noista mihinkään vai pissaattiinko mua silmään ;)

Loppuun kuvakavalkadi reissun suosikkikuvauskohteestani eli auringonlaskuista. Aah, näky johon ei ikinä kyllästy vai mitäs sanotte?

Sellainen reissu näin pähkinänkuoressa, nyt eikun seuraavaa talvilomaa suunnitellessa :)