maanantai 29. lokakuuta 2012

Yleissivistyksen mentävä aukko...

Eilenhän vietettiin Suomessa kunnallisvaaleja ja vähän noita valtuustoon päässeitä uteliaisuudestani kävin kurkkaamassa. Kolmesta tutusta ehdokkaasta kahdesta eri vaalipiiristä yksi tuli valituksi. Kunnes tänään yht'äkkiä tajusin sen.... Mulla on kyllä melkoinen aukko yleissivistyksessä!!! Jos mut heitettäis keskelle tietovisaa ja aiheena olisi politiikka ja maailman asiat,mä reputtaisin sen kyllä niin lahjakkaasti. Ei mulla ole hajuakaan miksi kansa vihaa Kataista tai että miksi Urpilainenkin saisi paeta vuorille. En osaisi yhdistää oikeaa kansanedustajaa oikeaan puolueeseen enkä ilman googlea selittää mitä eroa on kokoomuksella ja demareilla.

Kirjekaverini  Kyprokselta säännöllisesti kysyy mikä on Omanin taloudellinen tilanne. ÖÖ niin kuin mikä? Kai täällä on kaikki kunnossa,eikös sulttaani pidä huolen että kaikilla on hyvä olla? En tiedä kuinka kehno tilanne Espanjassa tai Kreikassa tällä hetkellä on ja räpisteleekö joku muukin maa vielä taloudellisissa vaikeuksissa. Mikä on työttömyysaste Suomessa? Entä muualla euroopassa? Miksi maataloudella ei mene hyvin euroopan unionin takia? Miksi,miksi,miksi??

"Normaali" ihminen selaa aamukahvilla hesaria tai käy kahvitunnilla tutkimassa talousuutiset. Mä avaan aamupalalla läppärin ja tarkistan Facebookin ihan niin kuin se kertoisi mulle kaikki tärkeimmät uutisaiheet. Päiväkahvilla pelaan mieluummin angry birdsiä kuin surffaan uutissivustolle. Mä istun netin ääressä suurimman osan päivästäni mutta onnistun välttämään kaiken sivistävän tiedon. Jos maikkarin sivulla lukee "Näin saat 5kg pois ennen joulua", mut löytää varmemmin siltä sivuilta kun kuuntelemassa eduskunnan väittelytuntia. Mä löydän kaikenlaista hölynpölyä verkosta ja olen se jonka puoleen kaverit kääntyvät kun tarvitsevat nörttiapua.  Mutta että itseni sivistämiseen käyttäisin internettiä, buahhah,salli mun nauraa.

Okei,varmaan leimasitte mut jo ihan bimboks, ihan vapaasti. Löydämme kyllä varmaan muitakin keskustelun aiheita kuin päivän poliittiset asiat tai ehkä mä vielä yllätän, ja seuraavan kerran Suomeen tullessa hallitsen sujuvan small talkin aiheesta kuin aiheesta ja varmuuden vuoksi vielä aiheen vierestäkin ;) Se jää nähtäväksi..

Kävimme muutes viime viikolla katsomassa poikasen kanssa Hotelli Transylvanian. Oli mun ihka ensimmäinen elokuva täällä ja juuh,ihan kelpo pätkä. Vähän kyllä naureskelin leffassa sitä että ei ihan heti tullut mieleen että lastenleffaa mennään katsomaan,yleisöstä päätellen. Vaikka oli ensi-ilta,sali oli puolityhjä (johtuu varmaan lomasta) ja lapsia paikalla jopa 5 :) Edessämme istui täysrivillinen arabeita ILMAN ensimmäistäkään pirpanaa mukana :D  Näin muuten,elokuvien liput pikkasen eri hintaisia kuin Suomessa; tästä 3d-kokemuksesta veloitettiin 3 OMR(6€)/hlö. Samoin leffaherkut irtosi vähän eri taksalla, iso purkki toffeepoppareita (nams ja mums kun ne ovatkin hyviä), iso pussi sipsejä ja mustikka-jäähilejuoma,olikohan ne yhteensä neljä euroa :) Vaikka välillä pitää tätä Omania ihan takapajulana niin elokuvien saralta yllättää ja monet leffat ovat täällä ensi-illassa ennen Suomea.

Sellaisia päivän polttavia aiheita täällä tänään. Mä taidan täräyttää päiväsumpit josko kupponen kuumaa saisi tuon nuhan olemaan tulematta,en millään kehtaisi alkaa niistelemään.

Ciao :)
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti