sunnuntai 28. heinäkuuta 2013

Viva La Festa!!


Maltalla eletään nyt festojen aikaa. Itsellekin oli alkuun hämmästystä että onko nää ihmiset näin sekaisin ilotulituksista että pitää koko ajan olla paukuttelemassa. Ja kun paukuttelu alkaa jo iltapäivällä kun on vielä valoisaa.
Entäpä mikä tämä tällainen festa on? Eli jokaisella kylällä on oma uskonnollinen juhlapäivä eli festa jolloin juhlitaan juuri sitä oman alueen suojeluspyhimystä. Tätä meidän kaupungin eli Msidan festaa juhlittiin viikko sitten ja täällä juhlittava henkilö on St Joseph. Tänä viikonloppuna juhlia on taas ympäri Maltan ja Gozon saaria, seitsemässä eri kylässä. Melkoinen pauke. Täältä löytyy listaa missä ja milloin mitäkin festaa juhlitaan. Ilmeisesti asiaan liittyy muutakin kuin ilotulitus, kirkon läheisyydessä pidetään konsertteja ym  mutta ei ole vielä omakohtaista kokemusta festojen kulusta. Mä vaan ihastelen ja kauhistelen omalta parveekkeltani ilotulistusta ja siemailen sangriaa :D

Maltallekin rantautui helleaalto ja päivälämpötilat reilusti yli 30 asteessa. Tänään on tosin tuullut aika reippaasti joten ei niin tukalaa ilmaa ole. Tosin,eipä me olla kotoa poistuttu muuta kuin Ukia viemään ulos. Muutoin nautittu läpivedosta kun avoimesta partsin ovesta tuuli kantautuu avonaisten ikkunoiden läpi makkariin asti. Tässä siis on asunnon keskellä tuollainen tyhjä tila joten tuuletuksen saa menemään hyvin ristiin.


 Tässä muuten muutama kuva taas vaihteeksi, toivottavasti en ole jo laittanut. Eli, hmm..nyt piti vähän miettiä mistäs tämä onkaan. Taitaa olla tästä meidän mäen päältä ja ainakin Msidaa näkyy. Jäin vain ihmettelemään että normisti tuolla takana pilkottaisi myös meri mutta ei tuossa näy.. Ei ehkä parhain otos tästä paikasta.
Tämä puolestaan on auringonlasku omalta parvekkeelta. Heti tuossa "auringon alla" näkyy myös navetta jonka "sulotuoksut" kantautuvat tähän meillekin kun sieltä oikein löyhyää alas. Mua vaan niin säälittää noi lehmät.. Omissa mielikuvissa lehmät laiduntavat leppoisasti isolla niityllä eikä tuollaisella minitilalla. Mutta kaipa se on tällaisella minisaarella käytettävä kaikki kolkat hyödykseen ja mistä tiedän vaikka en söisi kananmunia jotka kasvavatkin ihan kulman takana!
 
Vuokraisännästä ei nyt ole kuulunut mitään sen jälkeen kun laittoi mulle sähköpostia että mä olin hyökkäävä/epäkohtelias mun meilissä. Mä en viitsinyt enää siihen vastata ja pahoitella tapahtunutta ettei se taas vaan ymmärrä mua väärin. Mä olen epätoivon vimmalla yrittänyt etsiä meille elokuuksi tilapäismajoitusta mutta huoh, ei onnistu. Joko se tyssää koiraan,kuukauden soppariin tai rahaan. Mä en mistään hinnasta yli tonnia maksa kuukauden asumuksesta, paitsi tässä tietty kun ei oo muuta mahista. Käytiin toissa päivänä katsomassa yhtä "luukkua". Aivan kamala. Paikka olisi varmaan ihan jees jos olisi 18-vuotias bilehile mutta perheelle aivan No, No, No! Noh, se onkin ollut sitten ainoa joka on ollut tarjolla. Mua ärsyttää niin nää ihmiset kun eivät voi vastata tekstareihin. Laittas sitten vaikka et ei käy,piste! Nyt vaan jätetään asia roikkumaan. Mäkin sentäs vastasin niille jotka vaivautui ilmoittamaan ettei käy että kiitos kun ilmoitit. Mutta joo, tää on varmaan yksi niistä asioista siivoamisen lisäksi joka erottaa suomalaiset maltalaisista :)
 
Mä laittelin silloin loman jälkeen kuvia vain kalliorannoista mutta tässä todiste että kyllä niitä hiekkarantojakin on:

 
Tällainen ranta on St George's Bay. Lähin ihan hiekkaranta tällä alueella. Kaikki muut ovatkin sitten kalliorantoja. Melkoinen tungoshan tuolla on mutta seuraavan kotimme lähin ranta. Tuosta on noin parin kymmenen minsan kävelymatka sinne. En postaa vielä kuvia siitä paikasta jos joku nyt meneekin viime hetkillä pieleen mutta syyskuussa sitten luvassa hehkutusta siitä :)
 
Tällaisia tällä kertaa. Ai niin,jaetaan nyt asia täälläkin. Taisimme eilen Juniorin kanssa nähdä ihka oikeita maksullisia naisia!! Vai oliko vain sattumaa että niin monta rumaa naista minihameissa odotteli kyytiä vähän matkan päässä toisistaan? ;) Osoite oli (jos ketä nyt kiinnostaa, omalla vastuulla) Triq I-imsida. Netistä löysinkin ihan faktaa että Maltan tunnetuin huorakatu ON tuosta seuraava eli Triq Testaferrata! Hyvää lomaa vaan sitten sinne ;) :)
 
ps. pistää miettimään että millaiselle asuinalueelle mä oikein toinkaan ton viattoman poikasen??
 
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti